ציטוט

"הוויכוח בין השוויון לחירות יסתיים רק כאשר לבני אדם לא יהיה אכפת יותר מהשוויון ומהחירות"

"…במחצית הראשונה של המאה ה-20 היה מקובל לחשוב שכל תרבות מושלמת בפני עצמה… כיום ההנחה השלטת היא הפוכה. אף על פי שלכל תרבות יש אמונות, כללים ודפוסי התנהגות אופייניים, כל התרבויות משתנות ללא הרף… הסיבה לכך היא שבני אדם אינם מסוגלים ליצור סדר מדומיין מושלם. בניגוד לחוקי הטבע שאין בהם סתירות, כל סדר אנושי מדומיין מלא בסתירות, והניסיון לגשר על הסתירות מניע תהליכי שינוי בלתי פוסקים.
כך למשל, באירופה של ימי הביניים האצולה האמינה מצד אחד בדת הנוצרית ומצד שני בערכי האבירות… סתירה זהו אף פעם לא יושבה באופן מלא, אך הניסיונות לישב אותה חוללו שינויים תרבותיים בלתי פוסקים. מסעות הצלב למשל נולדו מתוך ניסיון להתמודד עם הסתירה הזו…
בני המערב המודרני מאמינים מצד אחד בשוויון ומצד שני בחירות. אולם שני אלה לא תמיד עולים בקנה אחד… המשטרים הליברליים של המאה ה-19 איפשרו יותר ויותר חירות, אולם התוצאה היתה גם יותר ויותר פערים חברתיים, שכירסמו בשוויון. המשטרים הקומוניסטיים במאה ה-20 נעו בכיוון ההפוך…
כפי שתרבות ימי הביניים לא הצליחה מעולם לפשר באמת בין האבירות לנצרות, כך העולם המודרני לא הצליח מעולם לפשר באמת בין השוויון לבין החירות. המתחים הללו אינם פגם… הם חלק בלתי נפרד ממהותה של כל תרבות אנושית. יתרה מזו, הם הדלק של ההיסטוריה… תרבות ללא מתחים פנימיים היא תרבות מתה. הוויכוח בין השוויון לחירות יסתיים רק כאשר לבני אדם לא יהיה אכפת יותר מהשוויון ומהחירות (בדיוק כפי שהוויכוח בין האבירות לנצרות הסתיים כשלבני אדם לא היה אכפת יותר מהאבירות ומהנצרות)."
יובל נח הררי, קיצור תולדות האנושות

על הסתירות הפנימיות בתרבויות האנושיות לאורך ההיסטוריה

יובל נח הררי, קיצור תולדות האנושות

האתר של לוי-לידר

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s